maanantai 19. marraskuuta 2018

Lisää Laren tangoa

Viikonloppuna olin toistamiseen Äänekoskella jyväskyläläisen Tanssin taikaa -tanssikoulun järjestämässä tangoretriirissä. Ekaa kertaa osallistuin Lare ja Riitta Pitkäsen tangoviikonloppuun viime tammikuussa (täällä). Koska opet olivat kivoja ja porukka mukavaa, päätin mennä uudelleen - enkä pettynyt.

Alkuun Lare kertasi tangon tekniikkaa. Hän opetti ”etunojatangoa”, jossa parin palleat nojaavat voimakkaasti toisiinsa, mutta lantiot pidetään irti. Laren mukaan tiukka lantiokosketus kuuluu enemmin kilpatanssiin. Minulla tahtoo edelleen herkästi etenkin ohiaskelissa vartalovaste kadota eli tuppaan kiiruhtamaan hivenen viennin edelle. Olkapäät ja lantiot pysyvät kummallakin samassa (omassa) linjassa.

Toinen ongelmani ohiaskelissa on se, että oik kyynerpää ja käsivarsi antavat hieman periksi eli karkaavat liian taakse. Lare neuvoi minua tiukentamaan ohiaskelissa kämmenen vastetta, vaikka perusotteessa vaste voi olla aika vähäinen. Perusotteessa naisen oik solmukäden kämmen voi suuntautua hieman ulospäin, mutta ranne pysyy suorassa.

Lare kertasi pitkään ja yksityiskohtaisesti tangoaskelta - alkuun ilman vartalonkiertoja. Miehen astuessa eteenpäin vas jalalla liike lähtee siitä, että mies koukistaa (oik) tukijalan polvea. Seuraavaksi hän ojentaa astuvan vas jalan eteenpäin ja ojentaessaan suoristaa tämän (vas) jalan polven. Sitten hän ponnistaa askeleeseen vauhtia (oik) tukijalalla suoristaen oik polven ja astuu vas jalan kantapää edellä maahan rullaten koko vas jalkapohjan maahan. Ponnistus suuntautuu menosuuntaan eteen-, ei ylöspäin. Ja ponnistaminen ei tarkoita sitä, että askeleelle hypähdetään tai että takimmainen (oik) jalka liikkeen voimasta irtoaa maasta. Seuraavaksi mies siirtää vartalon painon uuden (vas) tukijalan päälle ja vetää vanhan (oik) tukijalan vas jalan viereen. Askeleessa on tärkeää, että tukijalan ponnistus, astuvan jalan polven suoristus ja vartalon painon siirto tapahtuvat oikea-aikaisesti ja se ettei liike pysähdy eikä jalkoja nostella irti maasta.

Tangoa ei tanssita - toisin kuin monesti näkee - koko ajan polvet koukussa, vaan on tärkeää että askeleelle astuttaessa ja askeleelta lähdettäessä polvi suoristuu. Eikä vartalo liiku ylös/alas-suunnassa, vaan päälaki pysyy koko ajan samassa tasossa.

Näiden perusjuttujen lomassa treenattiin ohituksia, rytmirikkoja ja kieputuksia. Ja kivaa taas oli - onneksi juttu jatkuu maaliskuussa fuskun ja rumban merkeissä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti