maanantai 12. helmikuuta 2018

Puotilan hitaat

Sunnuntaina Puotilan työväentalolla oli Helsingin Tanssikurssien keski/jatkotason kolmetuntinen otsikolla ”Mausteita hitaisiin”. Kun tanssikurssin ohjelmassa on ”hitaat”, ei koskaan tiedä mitä on odotettavissa. Alkuun en edes hahmottanut, mitä ”hitaat” tarkoittaa (täällä) - en tosin tiedä tiedänkö vieläkään.

Kimmo Luukkosen ”hitaat”-kolmetuntisen alkupuolella harjoiteltiin tanssimaan bluesia (?) ja loppupuolella keskityttiin isoloimaan (?). Molemmat käsitteet olivat minulle tanssin yhteydessä aiemmin tuntemattomia.

Kimmo selvensi, että bluesin tanssimiseen ei tarvita blues-musiikkia. Bluesia voi tanssia monenlaiseen hitaaseen musiikkiin, johon tavanomainen foksi tai tango ei tunnu sopivan - kuten hitaat-nimistä tanssia yleensäkin. Bluesia eikä ns. hitaita ole vakioitu tiettyihin askeliin eikä kuvioihin, joten tanssipari voi periaatteessa tanssia miten haluaa. Kuunnellen ja tanssien musiikkia, kokeillen muista tansseista opittuja kuvioita, käyttäen luovuutta ja pitäen hauskaa - yhdessä.

Blues-tanssi kuuluu siis hitaisiin tansseihin. Bluesille on tyypillistä, että hitaiden askelien väliin liitetään perinteisestä yhdysvaltalaisesta blues-tanssista omaksuttuja ”askel-tap, askel-tap” -askelpareja. Tällöin nainen astuu ensin oik jalallaan oikealle (askel) ja vetää vas jalan voimakkaasti oik jalan viereen täpäten vas jalan päkiällä maahan (tap). Ja sama toisetaan vasemmalle aloittaen vas jalalla. Mies tekee saman askelluksen naisen peilikuvana. Askel,tap-askelluksen ympärille sitten lisätään mitä mielikuvituksellisempia hitaita askelia ja kuvioita. Vahvalla vartalon sykkeellä.

Jos blues-tanssiin haluaa jonkin askelmallin, niin Kimmo opetti seuraavan: Alkuun yllä kuvattu askel-tap (nainen oikealle) ja askel-tap (naisen vasemmalle). Tämän jälkeen neljällä hitaalla astutaan joko eteen, taakse, pivotia, avauksia tai käden alituksia. Vahvalla vartalonkierrolla, joka lähtee lantiosta eikä vain hartioista. Seuraajia Kimmo muistutti pitämään kädenalituksissa kätensä mahdollisimman rentoina.

Viimeisen tunnin aikana Kimmo keskittyi opettamaan vartalon isolointia. Isolointi tarkoittaa itämaisista ja latinotansseista tuttua tapaa liikkua, jossa vartalon eri osia liikutellaan toisistaan irrallisina. Kimmo harjoitutti ylävartalon liikuttamista lantion ja alavartalon pysyessä paikallaan.

Ylävartalon liikuttelua voi itsekseen kokeilla siten, että seisoo hajareisin kädet sivulle ojennettuina ja siirtää ylävartaloaan vasemmalla pitäen vyötärön ja alavartalon paikoillaan. Alavartalon paikallaan pysymistä voi korostaa sillä, että pyrkii painamaan oikeaa jalkapohjaan maahan. Esimerkiksi linjoissa tai taivutuksissa nainen voi isoloiden jatkaa miehen liikettä ylävartalollaan. Kimmon tanssipari Ida kehoittikin seuraajia rohkeasti isoloimaan - jopa liikkeitä vahvasti suurennellen.

Jostain syystä Puotilan hitaat vetivät tällä kertaa vähän väkeä. Etenkin miehiä kaivattiin, mikä Helsingin tanssikursseille on poikkeuksellista - siellä on yleensä aina tasaparit.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti