tiistai 14. toukokuuta 2019

Joonaksen tango

Torstaina olin turkulaisen Joonas Kainulaisen tango-opissa Käpylän työväentalolla Helsingissä (täällä). Kolme tuntia alkeisjatkoa ja jatkoa. Paljon porukkaa ja yllättäen lähes tasapareilla - jee.

Joonas mahdutti kolmeen tuntiin paljon asiaa - lähtien askeleen ”pidättämisestä” sekä eteen- että taaksepäin astuttaessa ja päätyen linjoihin ja taivutuksiin. Vaikka asiaa oli paljon, Joonaksen opetuksessa se ei tuntunut liialliselta. Hän hahmotti, mitä ryhmä pystyi omaksumaan eikä opettanut liian ”pikkutarkkoja” kilpatanssiniksejä, vaan keskittyi suomalaisen lavatangon tarpeisiin.

Joonas suosi vartalotuen hakemista keskivartalosta navan kohdalta ja korosti suoraa raamia, jonka pari löytää seuraavasti. Molemmat nostavat käsivartensa suorana sivulle olkapäiden tasolle siten, että koko matkalta molemmat käsivarret ovat yhtä pitkän matkan päässä parin käsivarsista. Pitkä, ryhdikäs selkä ja keskivartalon vahva tukeminen ovat tärkeitä, samoin hyvä pään kannatus - niska venytetään mahdollisimman suoraksi selän jatkeeksi, jolloin leuka painuu hivenen kohti rintaa.

Joonas puhui pari sanaa myös tangon vartalovasteesta. Hyvä vaste onnistuu vain kun molemmat nojaavat sopivasti toisiinsa. Ajoittain joku tangoviejä on toivonut, että nojaisin häneen enemmän. Tämän takia päätin kysyä Joonakselta, nojaanko vartalollani riittävästi viejään. Hetken tanssimisen jälkeen hän kehotti minua nojaamaan hiukka enemmän häneen ja kiinnittämään huomiota siihen, että viivytän taka-askeliani riittävästi eli ”pidättämään etenemistä”, jolloin noja viejään pysyy paremmin myös tanssin liikkuessa. Näin tehdessäni tunsin selvemmin Joonaksen vastanojan - se tuntui ennemminkin ikäänkuin vartalon imuna, ei liiallisena paineena. Asennossani/nojassani on siis parantamista.

Pisto- eli pivotkäännöksessä jalat pidetään saksiasennossa ja reidet puristetaan tiukasti yhteen. Sekä eteen- että taaksepäin astuttaessa käännytään päkiän päällä, ei kantapäällä. Saksiasennossa olevia jalkoja ei kääntymisen välissä koota yhteen. Liikkuva pistokäännös etenee eteenpäin astutuilla askeleilla, kun niin viejä kuin seuraajakin vuorotellen astuvat menosuuntaan. Tämän pistoaskeleen kumpikin astuu reippaasti ja voimakkaasti ”tanssia vieden”. Taaksepäin kumpikin astuu lyhyemmän ja voimattomamman askeleen.

Joonas vinkkasi, että linja on kätevin tehdä miehen oikealle (naisen vasemmalle) ja isompi taivutus miehen vasemmalle (naisen oikealle) - ???? tai toisinpäin ???? Hän myös neuvoi viejillä tangokuvioiden kohtia, joista linjoihin ja taivutuksiin on vaivattomin lähteä ja miten niistä poistutaan. Monelle varmaan tervetulleita vinkkejä.

Linjoissa ja taivutuksissa kumpikin seisoo tukevasti omilla jaloillaan. Tärkeä on siirtää vartalon paino linjaan/taivutukseen astuvan jalan päälle (enemmän päkiälle), jotta pystyy vartalon kiertyessä kiertämään myös jalkaterää kierron mukana. Painottoman jalan isovarpaan reuna koskettaa kevyesti maata. Joonas neuvoi naisia katsomaan linjassa miehen olkapäällä olevan (naisen) käden eli linjan suuntaan ja taivutuksessa vastakkaiseen eli (naisen) suoraksi jäävän jalan suuntaan.

Superkiva tunti. Selkeä, perusasioihin keskittyvä ope ja rento, tanssiin innostava tunnelma. Kiitos!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti