torstai 19. lokakuuta 2017

Raami ja rentous

Vakiotansseissa parin tukeva ja ryhdikäs raami on must. Toisaalta tärkeää on myös vartalon rentous, liikkuvuus ja aistillisuus. Minulla on yleensä hyvä raami ja ylävartalon kannatus, mutta rentous on vielä hakusessa. Jo ajatus siitä, että samanaikaisesti ylläpitää selkeää raamia ja rentouttaa ylävartalon, tuntuu supervaikealta.

Viikonlopun tangokurssilla Sari Aaltonen antoi tilanteeseen pari vinkkiä. Ensin kannattaa hakea ylävartalon hyvä lapatuki pitkien selkälihasten avulla ja rentouttaa olkapäät. Tämän jälkeen voi alkaa kuvittella, että rentouttaa ylävartalon sisäosan ja että ylävartalon ryhdikkyyttä ylläpitää ainoastaan ylävartaloa ympäröivä kuviteltu panssari. Eli ylävartalon tulee olla ’sisältä’ rento.

Joonas Kainulainen kuvaili samaa asiaa kehottamalla tanssijoita ajattelemaan, että ylävartalo on kuin ilmapallo - selkeä rajainen ja raamikas, mutta sisältä ilmava ja kevyt. Jyrki Keisala taas kehotti oppilaita leikkimään mielikuvalla, että parin selät tanssivat toistensa kanssa vaikka ollaankin rinta/palleakontaktissa.

Nähtäväksi jää, pääsenkö näillä mielikuvilla maaliin...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti