tiistai 3. lokakuuta 2017

Slowfox ala Jutta ja Sami

Viikonloppu päättyi ihanasti: kolme tuntia hitaan foksin alkeita Jutta ja Sami Heleniuksen hellässä hoivassa Puotilan työväentalolla. Järjestäjä eli Helsingin tanssikurssit (täällä) oli huolehtinut tasapareista, joten naisetkin pääsivät ahkerasti harjoittelemaan.

Olen ollut sekä Jutan että Samin tunneilla erikseen - ja tykännyt - mutta eilen olin ensi kertaa heidän yhdessä vetämällään tunnilla. Mukavaa oli - osaavia, iloisia ja läsnäolevia opettajia. Antavat mukavasti vetovuoroa toisilleen, joskin Jutta nopeana ja pikkutarkkana ’täydentää’ herkästi Samin sanomisia. Mutta kun kontakti ja huumori parin välillä pelaa, ’täydennykset’ ikäänkuin kuuluuvat asiaan.

Kilpatanssijoina Jutta ja Sami korostavat ja harjotuttavat tunneillaan vielä seuratanssiopettajia enemmän vartalon hallintaa ja tanssiasentoa. Ensimmäinen tunti keskityttiin pääosin ryhtiin ja vartalon painopisteeseen. Apuna he käyttivät ’haukkahyppyä’ eli jaloilla ponnistetaan ja hypätään ilmaan ja kohotetaan kädet sivukautta ylös etuviistoon ja palataan maahan päkiöille. Oikea ryhti ja etunoja löytyy, kun kantapäät ja kädet lasketaan alas pikkuhiljaa. Lisäksi kuvitellaan lanka, joka venyy jalkaholvista keskelle päälakea. Katse hieman horisontin yläpuolelle. Ja se on siinä - vatsa ja pylly tiukkana.

Hitaassa foksissa on viipyvä kuminauhamainen pitkä askel ja ylväs vartalon liike - ja keveys. Jalkoja siirretään lattiaa pitkin. Vartalon venytys tai baunssi lähtee ylävartalosta, polvista ja päkiöistä. Nainen ei taaksepäin astuessaan kuitenkaan nouse päkiöille, vaikka nopeissa askelissa tähän olisi kova kiusaus, koska mies nousee - hänhän astuu eteenpäin. Taaksepäin astuttaessa vartalon venytys/kohotus syntyy vain ylävartalon ja polvien ojennuksesta. Nopeissa ohiaskelissa taaksepäin jalka vedetään uuden tukijalan viereen siten, että kantapää raahaa lattiaa pitkin.

Jutta ja Sami opettivat slowfoxin muunnosta, joka on huomattavasti helpotettu versio slow foxtrot -nimisestä kilpatanssista. Ensin opittiin sulka-askel, jossa nainen astuu vas jalalla hidas taakse ja kaksi (oik ja vas jalka) nopeaa - ei nopnop - ohiaskelta oik kylki johtaen - vartalon kierto reisistä lähtien, myös niska kiertyy, mutta ei pää. Ja sitten kolmio-askel, jossa nainen astuu oik jalalla hidas taakse ja kaksi nopeaa vas takaviistoon (ensin vas jalka ja sitten oik jalka tämän viereen). Nopeilla askelilla vartalonnousu, mutta taaksepäin astuttaessa ei päkiänousuja.

Vas käännöksen alkuun tehdään sulka-askel. Tämän jälkeen nainen astuu oik jalalla taakse kiertäen (H) ja kaksi nopeaa, joista ensimmäinen astutaan vas jalalla tosi lyhyenä oik jalan viereen (N) ja seuraava oik jalalla eteenpäin viejän jalkojen väliin (N) - tai joskus ohiaskeleena jos viejä haluaa. Sitten vas jalalla taakse kiertäen (H) ja kaksi ohiaskelta taaksepäin (N).

Alkuun vaikeaa, mutta hieman helpottui kun uskalsin antautua vientiin ja aistia musiikkia miehen vartalon etenevässä ja baunssahtavassa liikkeessä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti