perjantai 2. maaliskuuta 2018

Viejämestarin tango-opissa

Torstaisin tätä mummoa ei pidättele mikään - pakko päästä Maija Astikaisen jatkotreeneihin Puistokulmaan. Ja kun eilen vuorossa oli vielä tango, ja Maijan apuna Timo Klemola, joka viikonloppuna oli valittu vuoden parhaaksi viejäksi (täällä). Joten tanssikengät kassiin ja menoksi.

Mukava ja selkeäsanainen Timo antoi viejille yksinkertaisia, mutta toimivia vinkkejä, joilla naisen saa ohjattua viejän tarkoittamaan suuntaa ja joilla tanssista tulee tangoa. Tanssi vartalokontaktissa ja vie vartalolla, ei käsivarsilla. Siirrä vartalo jokaisen astumasi askeleen päälle. Seiso ryhdikkäänä ilmavassa raamissa - pää vartalon jatkeena, älä kaadu naisen päälle. Oikea kämmen naisen selässä lapaluun alapuolella - tukevasti, mutta ei puristavasti, sormenpäät eivät saa ylittää selkärankaa.

Eteenpäin kanta-askelilla, ja muista vartalonkierrot. Maaduta myös jokainen nopea askel - äläkä vain juokse askelia läpi. Timon mukaan viejä astuu tangon toisen hitaankin askeleen herkästi liian kiireellä - ei malta rauhoittaa liikettä, kun on (muka) kiire tämän jälkeen tuleville nopeille askelille. Tangossa ei ole kiire - olennaista on etenevän liikkeen jäntevä pidättäminen.

Ja sitten pikkukuvioita - naisen askelin. Oik jalka taakse (H), vas jalka astutaan avaukseen miehen oik kainaloon (H), oik jalalla eteen (N), vas jalalla eteen (N). Tämän jälkeen nainen tekee otso-käännöksen vas päkiänsä päällä vetäen oik jalan kiinni vas jalkaan (H), astuu oik jalalla miehen editse takaisin tulosuuntaansa (H) ja lopuksi nainen tekee pistokäännöksen miehen sylissä kahdella nopealla (N,N). Seuraavaksi nainen astuu pitkitetyn (kahden tahdin) hitaan miehen kanssa naisen vasemmalle (H+H), mikä päätyy nopeisiin ohiaskeliin naisen astuessa taaksepäin ensin oik ja sitten vas jalalla (N,N).

Lopuksi Timo kertasi hitaan kahdeksikon vartalonkiertoja, joita hän on aiemminkin opettanut, mm. hitaita harjoiteltaessa (täällä). Tärkeää on, että vartalot pysyvät koko kahdeksikon ajan samalla korkeudella lattiaan nähden, eli vartalot eivät liiku ylös-alastasossa, vaan ainoastaan pyörivät poikittaissuunnassa. Kahdeksikon molemmat lenkit on tarkoitus tehdä yhtä suurina. Yleensä kahdeksikko tehdään neljän hitaan aikana. Vartalon kierrot näkyvät selvemmin, kun mies lähtee ensimmäiseen lenkkiin vastakierrosta eli selkä edellä, jolloin nainen lähtee vastaavasti rintamus edellä.

Seuraajienkin kelpasi, kun viejät oppivat viejämestarin opissa :):)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti