perjantai 13. syyskuuta 2019

Tangotaival etenee

Tangotreenini jatkuvat :):) Olen täysin hurahtanut tangoon - persoonallisesti vietyyn ja tanssittuun suomalaiseen lavatangoon. Torstaina hurahtamiseni kuljetti minut Käpylän työväentalolle, jossa Törmäsen Antti opetti Hilman avustuksella alkeisjatko/jatko-tason tangoa kuudesta vähän yli yhdeksään.

Alkuun Antti kertasi perusaskelta ja tanssiraamia sekä sitä miten tanssin saa tuntumaan ja näyttämään tangolta. Tärkeää on ettei astu tangon ns. nopeita perusaskeleita liian nopeasti - hätiköiden, ohimennen. Antti suositti luopumaan miettimästä askelia ”hidas, hidas, nopea, nopea” -askelina, vaan ajattelemaan mielessään ennemmin esim. ”hidas, hidas, eteen/taakse, yhteen”. Antti neuvoi naisia pitämään oik kyynerpäätään hieman sivulla etuviistoon eli ei kovin kapealla. Ja miesten huolehtimaan siitä, että heidän oik olkapäänsä ei valahda eteenpäin naisen tanssitilaan. Pää selkärangan jatkeena ja leuka alhaalla.

Seuraavaksi Antti siirtyi ohiaskeliin ja avaukseen. Ohittavissa askelissa mies oikeastaan sulkee itsensä naista kohti eikä ”avaa” ylävartaloa, jolloin hän kääntyisi naisesta poispäin. Vartalon kierto alkaa toisen hitaan askeleen lopussa - Antti kiertää ylävartaloaan yllättävän vähän. Nainen astuu ohittavat askeleet taaksepäin menosuuntaan ”samalle lankulle” ja varpaat vinosti miestä kohti - jalkaterän sisä/ulkosyrjän kautta koko jalkapohjalle. Harva opettaja onnistuu sanallisesti selittämään, miten viejä viestittää seuraajalle onko tulossa ohittava askel vai avaus. Antinkaan monisanaisesta selityksestä ei ymmärtänyt mitään :) Mutta hänen tanssiessaan kanssani sekä ohiaskeleita että avauksen, minulla ei ollut pienintäkään epäilystä kumpaan hän on viemässä. Jostain viejän vartalon liikkeestä sen yleensä vain aina tuntee.

Loppuun kiva kuvio, johon sisältyi naisen tekemä takaotso. Kuvio alkoi siten, että nainen astuu oik jalalla taakse menosuuntaan, sitten vas jalalla avaukseen miehen oik kainaloon ja oik jalalla vielä taakse tulosuuntaan. Tämän jälkeen nainen tekee oik jalan päkiän päällä takaotson kääntyen vastapäivään, minkä jälkeen hän on hieman miehen oik puolella kasvot takaisin tulosuuntaan. Otso helpottuu, kun otsoa edeltävän, oik jalalla astutun askeleen nainen astuu sopivan lyhyenä ja muistaa ettei siirrä vartalon painoa ko jalan kannalle. Otso käännetään keskivartalosta, ei jaloilla eikä käsillä. Hilma teki otson uskomattoman rauhallisesti, tasapainoisesti ja tyylikkään minimalistisesti - painoton jalka kevyesti kääntyvän tukijalan vieressä. Tämä tavoitteena :):)

Onneksi tänä syksynä riittää tangotunteja, joista Antin tunnit ovat parhaimmasta päästä. Pitäisikö blogin nimi muuttaa pikkuhiljaa tanssitaipaleesta tangotaipaleeksi :):)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti