lauantai 10. marraskuuta 2018

Rumba walks - kolmas

Pitkästä aikaa olin TanssiGurun treeneissä Espoossa. Vuorossa oli Kimmon ja Marikan jatkorumbaa ja kivasti porukkaa - joukossa useampi tuttu naama. Ja tukkukaupalla Lasasen Kimmon tekniikkaa.

Kimmo kävi seikkaperäisesti läpi vartalon eli lähinnä lantion ja yläkropan liikkumista ja rumbakävelyä. Kummatkin ovat teknisesti haastavia ja vaativat tarkkaa keskittymistä ja hyvää vartalon hallintaa. Kun lantion saa oikeaan liikkeeseen, on vielä hahmotettava että liikkeen pitää olla luontaista seurausta koko vartalon liikehdinnästä eikä keinotekoista lantiotyöntöjen ylikorostamista. Periaatteessa lantio ei muljahda vartalon ja jalan ”ulkopuolelle”.

Kun rumbakävely tehdään teknisesti oikein, se on upean näköistä ja lisää ”rumbafiilistä”. Mutta laiskasti ja väärin tehtynä se näyttää ja tuntuu tylsältä puistokävelyltä. Mutta meille tavalliselle lavatanssijoille oikea tekniikka on haastavaa. Olen kahdessa aiemmassa postauksessa yrittänyt kuvata rumban kävelytekniikkaa (täällä ja täällä), eikä niihin ole paljoa muuta lisättävää kuin että harjoitus tekee mestarin.

Ehkä pari pikku juttua: Jalkaterä - tarkemmin etuvarvas - ei saa irrota maasta. Paino päkiöillä, jalkaterät auki. Astuvan jalan lantio johtaa liikettä. Hartialinja pysyy paikallaan paria kohti, vaikka lantion lisäksi selkäranka kiertyy ja liikkuu lantiosta irrallisena eteen/taakse.

Kun astutaan oik jalalla eteenpäin, oik polvi johtaa jalan liikettä - varpaat maassa. Ensin maahan painetaan varpaat, minkä jälkeen koko jalkapohja rullataan maahan ja oik jalan polvi suoristetaan. Hetken vartalon paino on mol jaloilla eli vas jalka on suorana takana, vas lantio takana ja vas jalka hieman uloskiertyneenä, jolloin vain vas jalan isovarvas koskettaa maata. Seuraavaksi vartalon paino siirretään oik jalan päälle, lantio suoristetaan, jolloin takimmainen vas polvi koukistuu kiinni oik jalan suoraan polveen, vaikka vas jalan sääri sojottaa vielä takana. Vas jalka kuljetetaan oik jalan ohi polvi johtoisesti - polvet toisiaan hipoen ja isovarvas lattiaa nuohoten. Ja sama alusta astuen vuorostaan vas jalalla.

Lisäksi treenattiin useampia avaus- ja kaulauskuvioita, jotka lähinnä viejiltä vaativat hyvää omaksumiskykyä ja määrätietosta vartalovientiä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti