tiistai 16. lokakuuta 2018

Rauhoita valssia

Perjantaina Hanna ja Antti opettivat Hämeenlinnan vpk-talolla hidasta valssia. Sopivasti porukkaa ja tasaparit.

Antti muistutti, että valssin nousut syntyvät ensisijaisesti vartalon maksimaalisesta venymisestä ja polvien suoristamisesta, eikä niinkään äärimmäisestä varpaillenoususta. Itseasiassa varpaille noustaan hyvin maltillisesti. Astuttaessa ykkösaskeleelle koukistetaan polvia, jolloin kun sen jälkeen astutaan vaativalle kakkosaskeleelle polvet ojentuu, mikä nostaa vartaloa kauniisti jopa ilman varpaille nousua.

Hitaassa valssissa ykkösaskel astutaan lyhyenä, jolloin tukijalan ponnistuksen vauhti riittää myös kakkosaskeleelle. Kakkosaskel pyritään astumaan pitkänä, ykkösaskelta pidempänä - ja etenevässä valssissa menosuuntaan etuviistoon.

Yksi hitaan valssin jujuja on siinä, että kolmosaskeleella kantapään päälle laskeudutaan korostetun hitaasti - kantapäät painuvat maahan kuin hidastetussa filmissä. Tanssi rauhoittuu ja nautinto lisääntyy. Hanna kehoitti minua kiinnittämään tähän erityistä huomiota. Näin toimiessaan niin viejä kuin seuraaja voi rauhoittaa parin yhteistä tanssia ja jopa auttaa toista hidastamaan toisen turhan kiireistä menoa.

Eli puolitoista tuntia pääasiassa kerrattiin ja harjoiteltiin hitaan valssin perusaskellusta keski/jatkotason valssitreeneissä. Ja hyvää teki - oma tanssi tuntui rauhoittuva treenin loppua kohti.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti