lauantai 20. lokakuuta 2018

Sitko ja maltti

Maijan torstaijatkot Puistokulmassa. Tangotreeneille hakeutuu poikkeuksetta runsaasti miehiä, ja torstainakin Puistokulmaan piti pystyttää miesten tanssipysäkki. Tervetullutta vaihtelua ikuiseen naisten pysäkkijonoon. Eräs tanssittajani mainitsikin, että oikeastaan oli mukava välillä saada hetken seurata muiden parien menoa. Tähänhän miehillä ei normaalisti ole mahdollisuutta, kun normi-iltana he ovat jatkuvasti pyörittämässä naisia.

Tangotaiturit Mervi Evelä ja Tommi Tuomi oli kutsuttu Maijan apuopettajiksi, ja Tommi hoiti yksin lähes koko kolmetuntisen opetuksen. Ja hyvin hoitikin. Uskon, että etenkin viejät saivat hyviä vinkkejä askelluksen rauhoittamiseen ja kullanarvoisia ohjeita vahvaan vientiin.

Alkuun Tommi kysyi, mikä erottaa tangon HHNN-askeleen foksin HHNN-askeleesta. Vastaus oli Sitko ja Maltti. Ja siihen oikeastaan tiivistyikin koko kolmetuntisen illan viesti: Sitkoa ja malttia askeliin, niin tangossa pärjää pitkälle.

Ja aina vain paranee, jos muistaa osankin seuraavista: Polvet koukussa pitkiä askelia voimakkaalla vartalonkierrolla ja vartalolla vieden. Perusasennossa vartalon paino päkiöillä, myös viejillä. Tukijalalta ponnistaminen tapahtuu musiikin iskulla, mistä seuraa että viejän eteen astuva jalka rullaa maahan hieman iskulta myöhässä. Eteenpäin aina kanta-askeleella ja polvi suoristuen askeleelle astuttaessa. Askeleet etenevät ”samaa lankkua” ja yhteen-askelissa jalkaterät vedetään aina tiukasti kiinni toisiinsa. Tiukat pakarat - Tommin sanoin ”herne pyllyssä” - ja lapatuki ovat tärkeitä niin viejille kuin seuraajillekin. Ja Tommi-superviejän mukaan seuraaja ei voi koskaan astua liian pitkiä taka-askeleita.

Opettajien välillä tuntuu olevan eroja siinä, kuinka matalalla he suosittavat että tangoa tanssitaan. Tommi ohjeisti viejiä koukistamaan selvästi polviaan. Mitä enemmän polvia koukistaa, sitä pidemmän askeleen pystyy astumaan. Suoremmilla (ei tikkusuorilla) polvilla tanssiessa askeleet pysyvät lyhyempinä. Viime kuussa Joonas muistutti, että tangon tanssiminen vahvalla polvikoukulla vaatii parempaa askeltekniikkaa ja vartalon hallintaa kuin pystymmässä askeltaminen.

Tätä kaikkea treenattiin hiki puserossa, mutta hymy huulessa ja ilo ilmassa - ja herne pyllyssä :):)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti