lauantai 5. toukokuuta 2018

Hannan huomassa

Antti Törmäsen tanssikoulu järjesti perjantaina Hämeenlinnan vpk-talolla kolmen tunnin extrakurssin hitaasta valssista ja tangosta. Kurssille valittiin ilmoittautumisjärjestyksessä 15 naista ja 15 miestä (joskin Hannan nettihäslingin takia kurssilla oli lopulta 17 naista ja 17 miestä). Opettamassa olivat Antin ja Tuomisen Hannan lisäksi Joonas Kainulainen - eli todellinen tehosetti 34 mukaan päässeelle tanssinharrastajalle.

Alkuun keskityttiin hitaan valssin tanssiasentoon, vientiin ja seuraamiseen. Ennen asettumista parikontaktiin viejän ja seuraajan tulee tarkistaa, että paino on päkiöillä. Ei liian edessä - varpaita pitää pystyä liikuttamaan, eikä liikaa kantapäiden puolella. Ja hartiat alhaalla ja takana, ranka venytettynä ja pää selän jatkeena.

Sitten haetaan hyvä vartalokontakti - miehen takin napit pitää näkyä naisen selän takaa. Ja vasta tämän jälkeen kädet nostetaan kevyesti paikoilleen. Valssissa on pidempi vartalokontakti kuin tangossa. Jos viejän tarvitsee säätää tanssiasentoaan seuraajan koon mukaan, niin hän muuttaa käsiensä korkeutta, ei koukista lisää polviaan. Vartalokontakti ja jalkaterien etäisyys toisistaan on hyvä, jos kumpikin pystyy toista vasten seisoessaan nousemaan vaivatta varpailleen.

Joonaksen sanoin valssin askeleessa on kolme kerrosta: kellari, keskitaso ja ullakko. Kun ykkösaskeleeseen lähdetään kellarista eli polvet hieman koukussa, ullakolla kantapäitä tarvitsee nostaa vain pari senttiä lattiasta. Nousu tapahtuu pääosin keskivartalon venytyksen, eikä yksinomaisena varpaillenousuna. Hitaassa valssissa on tärkeä kolmosaskeleelle tultaessa laskea kantapäät selvästi maahan ja koukistaa hieman polvia (maaduttaa askel/hengittää sisään), ennen kuin (uloshengityksellä) lähdetään uusiin haasteisiin eli uudestaan ykkösaskeleelle.

Opet painottivat taas sitä, että valssin ykkösaskel viejällä on suoraan eteenpäin ja seuraajalla suoraan taaksepäin, tai joskus toisinpäin - mutta suoraan. Jopa käännöksissä askeleen suunta on ensin suoraan, ja askel käännetään vasta ihan lopussa. Ja hitaan valssin ykkösaskeleen ei tarvitse olla pitkä, jotta liikkeen vauhti säilyy pitkälle kakkosaskeleelle. Naisen on tärkeä lähteä myös kakkosaskeleelle vasta miehen viennistä.

Valssin keinunta syntyy nousujen ja laskujen lisäksi kyljen venytyksestä. Tällöin on huomioitava, että vastakkainen kylki ei painu kasaan eikä pää mene vinoon. Eli toinen kylki vain venyy ekstraa :)

Kun kurssilla oli rajoitettu osallistujamäärä, opettajat ehtivät opetuksen lomassa antamaan kullekin myös henkilökohtaista opastusta - ja he oikein pyysivät kurssilaisia kysymään apua tanssipulmiinsa. Ja olihan ihanaa saada Hannan helläsanaisia korjausehdotuksia omaan asentooni ja askellukseeni. Jo pari askelta seurattuaan hän pystyi paikallistamaan ongelman. Eli todellinen toivekurssi :):)

PS. Lopussa kysyin Hannalta perusvalssin kädenalipyörähdyksestä. Hanna sanoi, että pöyrähdyksen voi tehdä monessa kohdassa valssia. Hänelle mieluisinta on, kun viejä ohjaa seuraajan oikean käännöksen alun jälkeen pyörähtämään myötäpäivään seuraajan käden alitse eli ikäänkuin ulospäin viejästä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti