keskiviikko 9. toukokuuta 2018

Tango helppoa?

Viime syksystä lähtien minulla on ollut treenausvuorossa tango, mistä tuloksena on kertynyt useampi kymmen blogipostaus. Paljon olen oppinut, vaikka paljon on vielä opittavaa. Hallussa on käännökset, ohiaskeleet, avaukset, promenaadit ja otsot - osapuilleen. Riittävä noja, viennissä pysyminen ja vartalon kierrot vaativat edelleen jatkuvaa huomioimista. Samoin vartalon ja liikkeen jäntevyyden ja rentouttamisen optimaalinen tasapaino on vielä hakusessa. Ja paljon muuta. Mutta nyt jo pystyn usein nauttimaan sekä omasta että parin kanssa yhteisesti tanssitusta tangosta.

Eilen päätin vaihteeksi kokeilla Kimmon ja Marikan tangon alkeis/alkeisjatkoa Espoossa. Ensimmäisen naisvaltaisen tunnin jälkeen oli lähes tasaparit, mikä teki treenaamisesta paljon mukavampaa - sai harjoitella ja tanssia koko rahan edestä.

Kolmetuntisen aikana Kimmo painotti ja kertasi useaan otteeseen vartalon kiertoja. Jonkun vuoden tanssia harrastaneena pystyn nykyään askelten ja seuraamisen lisäksi ajattelemaan myös vartalon kiertoa ja kierron suuntia. Tanssitaipaleeni alussa kierrot olivat minulle liian vaikeita. Jos yritin tietoisesti tehdä kiertoja, niin yleensä käänsin aina väärään suuntaan ja luonnostaan ne taas toteutuivat harvoin. Toivon, että nykyään yläkroppani on liikkuvampi, mutta...

Tangon hitaissa askelissa ylävartalo kiertyy lantion yläpuolelta vastakiertoon. Eli kun nainen aloittaa astumalla oik jalalla hitaan taakse oik kylki kiertyy eteenpäin. Ensimmäisen hitaan askeleen jälkeen kierto purkautuu ja ylävartalo palautuu normiasentoon ja vartalojännite purkautuu, ennenkuin liike jatkuu toisella hitaalla vas jalalla taakse, jolloin vas kylki kääntyy eteenpäin. Kahden seuraavan nopean askeleen aikana vartalon kierto pysyy tässä asennossa eli vas kylki edessä, kunnes kierto taas purkautuu ennen seuraavaa hidasta askelta.

Vartalonkierrot ovat vahvasti viejän vastuulla eli tango kiertyy, jos mies kiertää. Tärkeä osa on myös seuraajalla - naisen ylävartalon tulee olla liikkuva ja irtonainen, ja hänen on herkästi seurattava viejän liikkeitä. Viejä ohjaa kiertoja ylävartalollaan, ei käsivarsillaan. Molempien olkavarret ovat tiukasti kiinni olkapäissä - ei ”rytmikästä” heilumista ylös ja alas eikä kiertymisen ”auttamista” olkavarsia kiertämällä.

Lopuksi Kimmo antoi viejille vinkkejä vartalon kiertoon ohiaskelissa ja avauksissa. Kummassakin on siis tärkeää, että viejä (ja seuraaja) pitää molemmat olkavarret linjassa olkapäiden kanssa, eikä pyri ”ohjaamaan” naista ohiaskeliin tai avaukseen oik olkavarttaan kääntämällä. Kääntö, kierto ja naisen ohjaus tapahtuu miehen ylävartalolla. Avaukseen mies kääntää ylävartaloaan hieman rivakammin ja hitusen enemmän kuin ohiaskelissa, vaikka tangossa avauskulma ei olekaan suuri.

Tanssivuoroa odotellessani juttelin hetken Marikan kanssa. Iloitsimme molemmat, kun viejiä oli treeneissä riittämiin. Marikan mielestä tango kerää usein miehiä ”kun tango on tavallaan aika helppoa”. Esitin jyrkän vastalauseen: ”Osaavalle on, mutta...”.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti