tiistai 26. kesäkuuta 2018

Fuskun vasteesta

Pitkästä aikaa Pirjo Kärnän tunnilla. Tanssitaipaleenihan alkoi viitisen vuotta sitten Pirjo hoivissa (täällä ja täällä). Hyvä aloituspaikka, sillä iloinen, huumorintajuinen, innostava ja kärsivällinen ope oli enemmän kuin sopiva innokkaalle, mutta tanssitaidottomalle mummoikäiselle aloittelijalle.

Nykyään minun tulee käytyä Pirjon tunneilla harvemmin. Olen laajentanut ope-repertuaariani ja kierrän ympäri Etelä-Suomea eri tanssitunneilla ja -opettajilla pääosin mielitanssieni eli tangon ja rumban perässä. Osin valintaani vaikuttaa myös se, että Pirjon treenit kestävät nykyään useimminten vain 2-2,5 tuntia aiemman kolmen tunnin sijasta. Työikäisille ja perheellisille lyhyemmät kertatreenit sopinevat pitkiä paremmin, mutta minä tykkään treenata koko illan eli 3-4 tuntia kerrallaan.

Törmäsin Pirjoon viime keskiviikkona Merimelojien majalla, ja Pirjon lämmin ilo tapaamisestamme sai minut kaipaamaan hänen tuntejaan. Maanantaina Pirjon listoilla oli 2,5 tuntia fuskun alkeisjatkoa, joten Mummo suuntasi Mininsä Vantaan Puistokulmaan.

Mitä opin? Pirjo muistutti, miten tärkeää (myös) fuskussa on hyvä työntö-vetovaste parin välillä. Sen onnistuminen riippuu sekä viejän että seuraajan vasteherkkyydestä ja -tajusta. Seuraaja astuu nopean taka-askeleen vasta kun viejä antaa merkin työntövasteellaan ja seuraaja astuu takaisin kohti viejää vasta kun viejä antaa merkin vetovasteellaan. Oma fuskuni on vasta nyt sellaisessa vaiheessa, että pystyn kiinnittämään huomiota vasteasiaan ja harjoittelemaan sitä kunnolla. Harjoittelu vaihtuvien alkeisjatkotason viejien kanssa oli kuitenkin vaikeaa. Useimmiten tuntui, että jäin odottamaan työntöä tai vetoa jota en koskaan tuntenut, ja lopulta astuin taka-askeleen ja takaisin omatoimisesti, ilman viejän vastetta.

Lisäksi opin pari uutta rytmirikkoista kiemuraa. Perusaskeleen jälkeen nainen astuu avo-otteesta miehen oik kainalossa neljä hidasta askelta, siten että hän astuu 1. askeleen oik jalalla suoraan eteensä miehen vas puolelta kohti kääntyen vas jalan päkiän päällä 360 astetta vastapäivään ollen lopussa (miehenkin kääntyessä) miehen oik kainalossa, jolloin molemmat jatkavat rinnakkain rintamalinjat tulosuuntaan. Tässä asennossa astutaan yhdessä loput kolme hidasta askelta ja lopuksi taptap-askel ulkojaloilla. Sitten nainen kääntyy neljällä hitaalla oik kätensä ali myötäpäivään miehen ohi palaten lähtöpaikalleen. Ja astuu takanopeat. Sitten rytmirikolla miehen oik kainaloon: nainen astuu oik kätensä ali myötäpäivään (H) ja jatkaa pyörimistä kahdella nopealla (N,N) niin, että päätyy miehen oik kainaloon, jossa astuu vielä yhden hitaan (H). Ja normaali purku.

Kivaa ja hikistä - taas. Vessassa kuulin, kun ikäiseni nainen selitti toiselle, että juoksulenkit voi hyvällä sydämellä jättää väliin kun pari tuntia hyppii tanssitreeneissä. Olen täysin sama mieltä :):)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti