torstai 11. tammikuuta 2018

Laren hidas valssi

Sunnuntai treenattiin hidasta valssia Lare ja Riitta Pitkäsen ohjauksessa Äänekoskella. Mukava päivä, kuten aiemmin kirjoitin (täällä).

Ensimmäistä kertaa tanssin hidasta valssia vartalokontaktissa. Laren tunnilla se oli must, eikä muunlainen tanssitapa Pitkäsen opetuksessa tullut kuuloonkaan. Alkuun jännitin, että mitenköhän tuo sujuu. Olen nimittäin kerran aiemmin opettajan kehoituksesta yrittänyt vartalokontaktia ja silloin luovutin, koska se tuntui liian vaikealta hitaan valssin pitkien askelien kanssa. Nyt vartalokontakti tuntui kuitenkin luonnolliselta lähes ensi yrittämältä. Outoa. Liekö osasyynsä siinä, että koko edellinen päivä oli samojen ihmisten kanssa tanssittu tangoa tiukassa lähiotteessa. Ja ehkä sillä, että kurssilaisten tanssisyli oli jo tuttu edellispäivän hikisten tanssiharkkojen jälkeen. Tiedä häntä, mutta enää en valssia muulla tavoin tanssisikaan!

Laren valssi etenee lähes suoraa linjaa menosuuntaan niin ykkös- kuin kakkosaskeleellakin. Vauhti lähtee tukijalalta ja vartalon voimakkaasta kierrosta. Lare painotti jatkuvasti lyhyttä ykkösaskelta, jotta valssin vauhti säilyy tärkeälle ja pitkälle kakkosaskeleelle. Kolmosen aikana jalka vedetään hitaasti varpaat lattiaa pitkin edellä astuneen kakkosjalan viereen ja paino vaihtuu heti tälle uudelle tukijalalle, jolloin uusi ykkönen pääsee lähtemään vastakkaisella jalalla kuin edellinen ykkösaskel.

Ykkönen astutaan matalalla ja varpaille noustaan vasta kakkosella - kolmoselle astuttaessa nousu palautuu kevyesti päkiöiltä rullaten. Kaikki kolme tahtia kestävät yhtä pitkään - harvoin kolmostahtia pystyy hidastamaan liikaa.

Valssiin lähdetään aina habanerasta, jolloin mies astuu vas jalallaan takaviistoon kevyesti naista kääntäen naisen seuratessa. Ykkösaskeleen nainen astuu vasemmalla jalalla taakse vähän kääntyen ja pitkän kakkosen nainen astuu tanssisuuntaan oik kylki johtaen ja lopuksi vas jalka viereen.

Oikeassa käännöksessä molemmat astuvat vuorollaan ykkösaskeleen toistensa jalkojen väliin. Käännöksen kääntymisen kannalta on tärkeää, että nainenkin astuu ykkösen vuorollaan voimallisesti suoraan miestä kohti tämän jalkojen väliin. Kääntymisvauhti on ikäänkuin molempien vastuulla.

Mies voi oikean käännöksen alun (yks,kaks,kol) jälkeen ohjata naisen pyörähtämään naisen oik käden ali joko sisäkautta (inside turn) tai ulkokautta (outside turn) - jälkimmäinen on yleisempi. Pyörähdysten aikana molempien liike etenee tanssisuuntaan. Kun nainen pyörähtää oik kätensä ali, hän astuu ensin oik jalalla suoraan tanssisuuntaan miehen antaessa hänelle tilaa. Pyörähdys tehdään päkiöillä (?) joko ykkösen lopussa tai kokonaan kakkosella (tämä jäi minulle vielä hämäräksi). Treeneissä käännökset tuntuivat viennissä menevän hyvin ja jouhevasti ja oikein, mutta enää en saa hahmotettua, teinkö ne loppujen lopuksi oikein vai väärin. Pitää kysyä seuraavissa hitaan valssin treeneissä.

Pyörähdykset voi tehdä myös peräkkäin ilman välissä tehtävää oikean käännöksen alkua. Tällöin pyörähdettyään ensin sisäkautta ympäri nainen astuu vas jalalla hitaan taakse ja - miehen oik käden läpsystä - jatkaa suoraan pyörähtäen nyt oik kätensä ali ulkokautta.

Avauksiin nainen ikäänkuin liuttaa oman lantionsa miehen lantiota pitkin ja päätyy miehen oik kyljelle asentoon, jossa lantiot ovat toisissaan kiinni, mutta naisen lantio on hieman miehen lantion takana (samoin tangossa).

Täysin uusi kuvio minulle oli sellainen, jossa avauksen (ja miehen rinnalla astutun oik jalan askeleen) jälkeen nainen kiertää miestä astuen valssin tahtiin ja valssin nousuilla kolme etenevää askelta kiertäen miestä vastapäivään aloittaen vas eli miehen puoleisella jalalla. Kolme askelta astuttuaan nainen jää asentoon, jossa vas jalka on edessä ja oik jalka takana miehen vas sivulla. Tämän jälkeen nainen palaa keinuaskeleella takanaan olevalle oik jalalle ja kääntää itsensä miestä kohti (kaks, kol).

Eli tällaisia yksityiskohtia jäi sunnuntain valssiopeista mieleen. Loppu on videolla, jota jatkossa tutkitaan tarkasti :):)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti