keskiviikko 10. tammikuuta 2018

Laren tangosta

Loppiaisena olin Lare ja Riitta Pitkäsen tango-opissa Äänekoskella. Opin paljon ja tykkäsin kovasti, kuten aiemmin kirjoitin (täällä). Mitä muistan, vai painuiko opit vain lihasmuistiin?

Kolme yhtä pitkää askelta ja neljäs viereen - teoriassa perusaskellus on hidas, hidas, nopea, nopea. Usein askelluksen tangomaisuus löytyy kuitenkin paremmin, jos ajattelee askellusta hidas, hidas, hidas, nopea -rytmisenä, tai kuten joku on ilmaissut hidas, hidas, nopea+, nopea. (Tämä pitää vielä tarkistaa, sillä Keisala kirjoittaa Paritanssipäiväkirja-blogissaan (täällä): SSQQ-rytmissä ensimmäinen Q voi olla hieman lyhyempi, jotta sillä pääsee ponnistamaan toiselle Q:lle kunnolla, eikä vartalon paino jää taakse.)

Ponnistus ykköselle lähtee aina tukijalalta - polven suoristamisena. Eteenpäin astuttaessa miehen ylävartalo ”is the leading king”, ja jalat seuraavat vartalon perässä. Menosuuntaan astuva jalka rullataan maahan kantapää edellä kun astutaan eteenpäin ja päkiä edellä taaksepäin astuttaessa. Naisen astuessa taaksepäin hän voi avata/kääntää astuvan jalan puoleista lantiota ulospäin, jolloin jalkaterä saattaa rullata maahan hieman jalkaterän sisäreunan kautta.

Kaikki kolme askelta astutaan menosuuntaan ja ikäänkuin samalle viivalle (ja neljäs tiukasti kolmannen viereen). Lare oli tässä ehdoton, vaikka osa ohjaajista opettaa astumaan kolmannen etuviistoon tai jopa sivulle. Astuva jalka liikkuu koko ajan menosuuntaan eikä pysähdy ohittessaan tukijalkaa vaikka tätä hipookin. Ja tärkein kaikista: Jalat eivät saa harottaa, vaan sisäreisiä puristetaan koko ajan toisiaan vasten. Eikä takapuoli saa törröttää - pakaroita nipistetään yhteen ja ikäänkuin kiinni alavatsaan.

Hitaat askeleet astutaan vastakierrossa, ja kierto lähtee vartalosta. Kierto ei siis tarkoita käsivarsien kiertämistä, vaan käsivarret kiertyvät vartalon kiertämisen seurauksena ja pysyvät samassa linjassa vartalon kanssa. Miehen tulee ohjata/viedä naista - Laren sanoin - Mersukuskin mahtavuudella, eikä ujostellen ja arastellen Ladalla ajaen. Mutta poiketen autolla ajamisesta tanssiessaan mies ohjaa/vie naista vartalollaan eikä käsivarsilla käännellen, kuten rakasta autoaan.

Kaiken tämän perustan päälle loppiaisena kerrattiin ja harjoiteltiin monenlaisia rytmirikkoja ja peruskuvioita - käännöksiä ohiaskelin ja ilman, avauksia ja siksakkeja. Jatkotasolla niiden kuvaaminen kirjoittamalla ei enää onnistu, mutta onneksi Laren ja Riitan taitavat pyörähdykset saa videoida.

Tangotreenit jatkuvat taas ensi lauantaina Puistokulmassa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti