sunnuntai 21. tammikuuta 2018

Tangotie - Filpusvägen

Raisiolaiset Merja ja Kari Filpus vetävät ennen kesää neljä tangon tehopäivää Stadin ammattiopiston urheilusalissa Malmilla - järjestäjänä Helsingin tanssikurssit. Stadin ammattiopisto on muuten ”Filpusten tiellä” eli Vilppulantiellä, joka ruotsiksi on Filpusvägen :):)

Kerran kuussa järjestettävät viiden tunnin treenit on tarkoitettu jatkotason tanssijoille. Eka kerta oli eilen ja jännitin, pärjäänkö taitoineni taitureiden taivutuksissa. Viimeksi kokeilin Filpusten tehotangoa lokakuussa 2016, ja silloin en jatkolaisten joukossa pärjännyt (täällä). Nyt lähes 1,5 vuotta myöhemmin ja alun jännityksen lauettua pysyin suht hyvin joukon mukana. Tosin koko iltapäivän sain olla tosi tikkana - heti kun keskittymiseni herpaantui, niin lipsuja tuli.

Merja ja Kari ovat tanssinopettajia ja monikertaisia lavatanssin Suomen mestareita. Opetuksessaan he keskittyvät paljon tekniikkaan ja parityöskentelyyn. Ekana lauantaina petrattiin raamia, vartalojohtamista ja parin välistä vastetta. Merja muistutti, että hyvää tanssiraamia edistää kun muistaa pitää molemmat hartiat tiukasti kiinni vartalossa. Karin mukaan vakiotansseissa tärkeintä on keskivartalon kannatus ja tukijalan työskentely - kun nämä kaksi asiaa saa tanssissa kohdalleen, niin loppu sujuukin kuulemma kuin tanssi.

Lapatukea etsittiin siten, että molemmat kädet nostettiin suorana sivuille hartioiden tasolle kämmenet alaspäin. Hartiat alhaalla. Tämän jälkeen kämmenet käännettiin ylöspäin ja kyynerpäitä hieman koukistettiin. Ja se on siinä.

Solmukäsien otetta etsittiin siten, että nainen seisoi miehen vas puolella ja tarttui oikella kädellään miehen vas käteen siten että naisen kämmen oli miehen kämmenen sisäpuolella ja naisen peukalo miehen peukalon päällä. Tämän jälkeen mies kiepautti naisen oman kätensä ali eteensä. Kyynerpäät rennosti alhaalla, ei leveänä ulospäin kuten valssissa. Ja se on siinä.

Pitkä taka-askel - astuttaessa myös reisi ojentuu. Minun ongelmani on edelleen se, että lasken taakse astuvan jalan varpaat maahan ennen kuin viejä on astunut loppuun oman etuaskeleensa. Tällöin viejä astuu herkästi varpailleni, ja syy on yksin minun. Merjan ratkaisu tähän on, että seuraaja pysyy mahdollisimman pitkään tukijalan päällä vaikka venyttääkin astuvaa jalkaa pitkälle taakseen.

Eteenpäin astutaan kantapään kautta. Varpaiden ei tarvitse sojottaa ylöspäin suorassa kulmassa, vaan jo parikymmentä astetta riittää. Jalkaa kuljetetaan etuaskeleeseen siten, että jalkapohja pipoo lattiaa, ei raahata eikä nosteta korkealle ilmaan.

Vasen käännös ohiaskelilla ja rytmirikolla: Nainen astuu oik taakse kääntyen ja kääntäen samalla oik jalan päkiöillä rintamalinjansa menosuuntaan - vartalokierrosta johtuen se on oikeastaan vas kylki joka johtaa (H) ja kaksi nopeaa ohiaskelta eteenpäin (vas, oik). Seuraavaksi vas jalka eteen kääntyen päkiöillä siten että selkä palautuu menosuuntaan (H) ja kaksi nopeaa ohiaskelta - oik kylki johtaen - taaksepäin menosuuntaan (oik, vas). Päkiöillä käännyttäessä toinen jalka vedetään kiinni kääntyvään jalkaan.

Lopuksi tehtiin linjoja. Nainen seuraa vartalollaan miehen vartalon liikkeitä koko ajan vähän jälkijunassa. Linjoissa vartaloa ei taivuteta sivusuuntaan, vaan kiero tulee vartalosta ja liike lähtee nilkoista ja polvista. Mies lähtee linjaan hieman selkä edellä, mikä johtuu alkuasennon vastakierrosta.

Kummasti tähän kului koko iltapäivä - ja kivasti kuluikin. Ja Filpusvägenillä opit jatkuvat kuukauden päästä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti